tirsdag 7. juli 2015







Jeg var frekk nok til å nominere meg selv til Ina fra ibokhylla sine spørsmål i Liebster awards ;) 

Jeg kommer desverre ikke til å lage egne spørsmål eller nominere andre siden det virker som om alle andre bokbloggere jeg leser allerede er med.


1. Var det noen som inspirerte deg til å lese eller kom den interessen av seg selv?
Jeg var alltid med i bokklubber som barn og både mamma og pappa var lesende mennesker som leste for meg mye så det var vel der interessen kom fra.
2. Hadde du lesetime på skolen hvor dere lånte en bok på biblioteket eller hadde med en hjemmefra som dere leste i? Skulle du ønske det var mer av det da du gikk på skolen?
Husker vi hadde lesetimer og at vi også hadde timer der læreren leste høyt for oss.  Bøkene kom vel mest fra det lille skolebiblioteket mener jeg å huske. Jeg var skikkelig dårlig til å lese når jeg begynte på skolen og endte opp i spesialgruppe i norsk. Der fikk vi beskjed om at vi ikke trengte å lese like mye i lekse som de andre. Det syntes jeg hørtes veldig dumt ut allerede som sjuåring, fordi vi var dårlig til å lese så skulle vi lese mindre? Jeg kjempet meg igjennom den samme leseleksa som resten av klassen  og selvom det nok kosta noen tårer så var jeg også den første som kunne slutte i spesialgruppa og etter det så har jeg ikke hatt problemer med lesinga :)

3. Hvis du skulle overtale en person som ikke liker bøker til å lese noe, hvordan hadde du løst det?
Jeg hadde måttet satt meg inn i den personens interesser utenfor litteraturen. Heldigvis finnes det bøker om alt og jeg er helt sikker på at en som påstår hann/hun/hen ikke liker å lese bare ikke har funnet den rette boka enda. Jeg er nok litt fordømmende mot den typen mennesker, men hjelper dem gjerne over i de lesendes rekker hvis de gir meg sjansen!
4. Har bøker alltid vært en del av livet ditt eller kom det senere inn i bildet?
Bøker har alltid vært en del av livet mitt, men jeg husker godt da jeg virkelig forelsket meg i lesinga. Jeg var tretten år og hadde akkurat begynt på Hobbiten noen dager før. Jeg likte den godt så jeg tenkte jeg skulle lese i ti minutter før jeg skulle ned på fritidsklubben og møte noen venner. Tre timer etterpå så jeg opp for å sjekke klokka og ble sjokkert over at så mye tid hadde gått. Jeg var helt oppslukt og hadde ikke merket tiden i det hele tatt. Sånne leseopplevelser er det desverre altfor langt imellom, men jeg kommer nok til å jage dem resten av livet!

5. Hva ser du etter når du leter etter en ny bok å lese i?
Det er et vanskelig spørsmål. Jeg leser alt mulig forskjelig innen litteratur unntatt dikt og bøker med bilder av kvinner som ser vekk fra kameraet på coveret.

Jeg begynner vel med å finne ut hvilken sjanger jeg har lyst til å lese, så spør jeg meg om jeg har lyst på noe helt nytt eller noe av en forfatter jeg vet er bra og stoler på. Etter det ser jeg vel egentlig bare i bokhyller/bokstabler og finner fram en.

6. Hvilke bøker synes du er oppskrytt og hvorfor?
Dan Browns Da Vinci koden er vel det værste makkverket jeg har lest. At den forfatteren solgte seg styrtrik på den søpla der kommer jeg aldri til å forstå. Han har jo et ordforåd på engelsk som en norsk ungdomskoleelev! (Ja jeg kan bli litt vel engasjert når jeg tenker på den boka)
7. Er det noen karakterer i bøker du forholder deg til/forbinder deg med og hvem?
Jeg føler vel mest med outsiderne. Foreldreløse, mobbeofre eller de upopulære er jeg god på å kjenne meg igjen i. Perfekte populære karakterer er meg for fjernt tror jeg.
8. Ser du alltid filmatiseringer av en bok eller styrer du unna?
Jeg ser for det meste filmatiseringer av bøker jeg liker og er blitt veldig god til å se det som to forskjellige ting. Jeg irriterer meg sjelden over at filmer tar seg friheter i forhold til boka. Jeg er for eksempel glad i Hobbiten filmene, noe jeg har forstått jeg er en av de ganske få Tolkienfansa som er. 

9. Spiser du noe mens du leser eller er det forbudt?
Jeg leser ikke mens jeg spiser måltider, da er det tv-titting som gjelder, men sitter gjerne å dytter i meg snop mens jeg leser. Det synes desverre.... 

10. Hvilken bok har skuffet deg aller mest og hvorfor? 
Tror jeg må si si The Wise Mans Fear  av Patrick Rotfuss. Det er langt ifra en dårlig bok, i partier er det en fantastisk bok, men den var desverre ikke i nærheten av å holde kvaliteten til den første boka i serien The Name of the Wind. Har fortsatt håp om at Rotfuss gjør rett for seg når siste boka i trilogien kommer ut en gang.
11. Hva ser du på TV nå for tiden? (Klarte ikke å komme på flere "fornuftige" spørsmål, haha) 
Akkurat nå går det i Penny Dreadful på HBO, Friends som litt lett underholdning på Netflix pluss at jeg ser Angel på DVD for ørtende gang ;)

1 kommentar:

  1. Synes det er bra at du tok deg frihet til å svare. Det er tross alt ikke jeg som har laget reglene til denne utfordringen og mitt motto er: regler er til for å brytes. Jeg hater virkelig regler, haha.

    Gode svar, og det å havne i en spesialgruppe på skolen er ikke noe å skamme seg for. Jeg havnet i spesialgruppe i matte og tysk, man kan jo ikke være flink til alt, og du leser jo som bare det. Bøker er fremdeles en del av livet ditt så det var tross alt ingenting som stoppet deg:)
    Og er enig med deg. Det er altfor sjeldent at man finner bøker som man forsvinner i og som får en til å glemme klokka. Noen ganger skjer det, men altfor sjeldent:) Men har ikke gitt opp håpet ennå:)
    Takk for at du tok denne utfordringen med gode og utfyllende svar:)

    SvarSlett